POWIATOWY ZESPÓŁ DO SPRAW ORZEKANIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INFORMUJE O NOWYCH ZASADACH WYDAWANIA LEGITYMACJI OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ.

LEGITYMACJA OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ

Legitymacja osoby niepełnosprawnej jest dokumentem poświadczającym niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności. Dzięki legitymacji osoby niepełnosprawne mogą korzystać z ulg i zniżek w opłatach za oferowane usługi – na podstawie prawa miejscowego – przede wszystkim przez podmioty publiczne. Na podstawie przepisów obowiązujących na terenie całego kraju legitymacja uprawnia również do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

Od 1 sierpnia 2017 r. legitymacje osób niepełnosprawnych wydawane są na nowych zasadach. Stanowią o tym przepisy art. 6ca  ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j. t. Dz. U. z 2016 r. poz. 2046 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2017 r., poz. 1541).

ZASADY WYSTAWIANIA LEGITYMACJI

Legitymacja dokumentująca niepełnosprawność albo stopień niepełnosprawności wystawiana jest na wniosek osoby niepełnosprawnej, która składając taki wniosek musi przedstawić do wglądu prawomocne orzeczenie o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień.

W przypadku gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie legitymacja wystawiona zostanie na podstawie ostatniego prawomocnego orzeczenia.

Od 1 sierpnia 2017 r. legitymacja wystawiana jest na okres ważności orzeczenia, jednak nie dłuższy niż:

  • 5 lat w przypadku legitymacji dokumentującej niepełnosprawność (dotyczy dzieci),
  • 10 lat w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60 roku życia.

W przypadku osób, które ukończyły 60. rok życia legitymację wydaje się na okres ważności orzeczenia, jest więc możliwe wydanie legitymacji na stałe, jeśli na stałe wydano orzeczenie.

UWAGA!!!

Legitymacje wydane przed 1 września 2017 r. zachowają ważność na czas w nich określony i nie podlegają wymianie.

WYMAGANE DOKUMENTY

  • Wypełniony i podpisany wniosek (druk do pobrania)
  • Fotografia o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlająca aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiająca tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzorku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem, że fotografia taka jest zamieszczona w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby.
  • Dokument potwierdzający tożsamość do wglądu.
  • Kopia prawomocnego orzeczenia wydanego przez Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności lub wyrok sądu od którego nie wniesiono środka zaskarżenia (oryginał do wglądu).

Uwaga! Orzeczenie prawomocne to orzeczenie wobec którego upłynął termin do wniesienia odwołania, czyli 14 dni licząc od daty odbioru orzeczenia wydanego przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności i 30 dni w przypadku orzeczenia Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

W przypadku wniosków o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności i orzeczenia o stopniu niepełnosprawności złożonych od 1 czerwca 2017 r. strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania i wówczas orzeczenie to staje się prawomocne w dniu złożenia takiego oświadczenia.

MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKU

Wniosek o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej składa się we właściwym – według miejsca zamieszkania (stałego pobytu) – Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności. W przypadku osób zamieszkujących powiaty: sieradzki i wieruszowski miejscem właściwym do złożenia wniosku jest Zespół w Sieradzu z siedzibą znajdującą się pod adresem:

Plac Wojewódzki 3
98-200 Sieradz
pok. 318 (sekretariat)

tel. 43 822 03 69.

TERMIN ODBIORU LEGITYMACJI

W związku  z tym  że Powiatowy Zespół będzie jedynie przyjmował wnioski o wydanie legitymacji i wprowadzał dane do systemu informatycznego, a produkcja blankietów i ich personalizacja będzie się odbywała w podmiocie zewnętrznym, wyłonionym przez Ministerstwo  Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nie będzie możliwe otrzymanie legitymacji w dniu złożenia wniosku. O terminie odbioru legitymacji osoba niepełnosprawna będzie informowana korespondencyjnie lub telefonicznie.

  OPŁATA

Za wydanie legitymacji nie jest pobierana opłata, natomiast za wydanie duplikatu legitymacji wydanej według wzoru obowiązującego od 1 września 2017 r. pobierana jest opłata w wysokości 15 zł.

WZÓR LEGITYMACJI

Nowy wzór legitymacji przewiduje możliwość zamieszczenia w niej informacji dotyczących stopnia niepełnosprawności oraz symbolu przyczyny niepełnosprawności. Informacje te będą zamieszczane – wyłączenie w formie kodu QR – jedynie na wniosek osoby zainteresowanej lub przedstawiciela ustawowego dziecka. Nowe legitymacje będą również posiadały oznaczenie w alfabecie Braille'a. Wykonanie ich z poliwęglanu zagwarantuje ich trwałość, a umieszczenie napisów w języku angielskim i francuskim - rozpoznawalność poza granicami kraju.

Wzór legitymacji:

wzr legitymacji