POWIATOWY ZESPÓŁ DO SPRAW ORZEKANIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INFORMUJE O NOWYCH ZASADACH WYDAWANIA LEGITYMACJI OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ.

LEGITYMACJA OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ

Legitymacja osoby niepełnosprawnej jest dokumentem poświadczającym niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności. Dzięki legitymacji osoby niepełnosprawne mogą korzystać z ulg i zniżek w opłatach za oferowane usługi – na podstawie prawa miejscowego – przede wszystkim przez podmioty publiczne. Na podstawie przepisów obowiązujących na terenie całego kraju legitymacja uprawnia również do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

Od 1 sierpnia 2017 r. legitymacje osób niepełnosprawnych wydawane są na nowych zasadach. Stanowią o tym przepisy art. 6ca  ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j. t. Dz. U. z 2016 r. poz. 2046 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2017 r., poz. 1541).

ZASADY WYSTAWIANIA LEGITYMACJI

Legitymacja dokumentująca niepełnosprawność albo stopień niepełnosprawności wystawiana jest na wniosek osoby niepełnosprawnej, która składając taki wniosek musi przedstawić do wglądu prawomocne orzeczenie o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień.

W przypadku gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie legitymacja wystawiona zostanie na podstawie ostatniego prawomocnego orzeczenia.

Od 1 sierpnia 2017 r. legitymacja wystawiana jest na okres ważności orzeczenia, jednak nie dłuższy niż:

  • 5 lat w przypadku legitymacji dokumentującej niepełnosprawność (dotyczy dzieci),
  • 10 lat w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60 roku życia.

W przypadku osób, które ukończyły 60. rok życia legitymację wydaje się na okres ważności orzeczenia, jest więc możliwe wydanie legitymacji na stałe, jeśli na stałe wydano orzeczenie.

UWAGA!!!

Legitymacje wydane przed 1 września 2017 r. zachowają ważność na czas w nich określony i nie podlegają wymianie.

WYMAGANE DOKUMENTY

  • Wypełniony i podpisany wniosek (druk do pobrania)
  • Fotografia o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlająca aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiająca tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzorku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem, że fotografia taka jest zamieszczona w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby.
  • Dokument potwierdzający tożsamość do wglądu.
  • Kopia prawomocnego orzeczenia wydanego przez Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności lub wyrok sądu od którego nie wniesiono środka zaskarżenia (oryginał do wglądu).

Uwaga! Orzeczenie prawomocne to orzeczenie wobec którego upłynął termin do wniesienia odwołania, czyli 14 dni licząc od daty odbioru orzeczenia wydanego przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności i 30 dni w przypadku orzeczenia Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

W przypadku wniosków o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności i orzeczenia o stopniu niepełnosprawności złożonych od 1 czerwca 2017 r. strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania i wówczas orzeczenie to staje się prawomocne w dniu złożenia takiego oświadczenia.

MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKU

Wniosek o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej składa się we właściwym – według miejsca zamieszkania (stałego pobytu) – Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności. W przypadku osób zamieszkujących powiaty: sieradzki i wieruszowski miejscem właściwym do złożenia wniosku jest Zespół w Sieradzu z siedzibą znajdującą się pod adresem:

Plac Wojewódzki 3
98-200 Sieradz
pok. 318 (sekretariat)

tel. 43 822 03 69.

TERMIN ODBIORU LEGITYMACJI

W związku  z tym  że Powiatowy Zespół będzie jedynie przyjmował wnioski o wydanie legitymacji i wprowadzał dane do systemu informatycznego, a produkcja blankietów i ich personalizacja będzie się odbywała w podmiocie zewnętrznym, wyłonionym przez Ministerstwo  Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nie będzie możliwe otrzymanie legitymacji w dniu złożenia wniosku. O terminie odbioru legitymacji osoba niepełnosprawna będzie informowana korespondencyjnie lub telefonicznie.

  OPŁATA

Za wydanie legitymacji nie jest pobierana opłata, natomiast za wydanie duplikatu legitymacji wydanej według wzoru obowiązującego od 1 września 2017 r. pobierana jest opłata w wysokości 15 zł.

WZÓR LEGITYMACJI

Nowy wzór legitymacji przewiduje możliwość zamieszczenia w niej informacji dotyczących stopnia niepełnosprawności oraz symbolu przyczyny niepełnosprawności. Informacje te będą zamieszczane – wyłączenie w formie kodu QR – jedynie na wniosek osoby zainteresowanej lub przedstawiciela ustawowego dziecka. Nowe legitymacje będą również posiadały oznaczenie w alfabecie Braille'a. Wykonanie ich z poliwęglanu zagwarantuje ich trwałość, a umieszczenie napisów w języku angielskim i francuskim - rozpoznawalność poza granicami kraju.

Wzór legitymacji:

wzr legitymacji

Dane teleadresowe:

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Sieradzu

Plac Wojewódzki 3
98-200 Sieradz
tel./fax. 43 822 03 69
tel. 43 822 05 01, wew. 318 - sekretariat
tel. 43 822 05 01, wew. 319 - przewodniczący
poczta e-mail:

 

Podstawa prawna działania Zespołu:

  • ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.),
    rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr. 17, poz. 162),
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 z póżn. zm.),
  • rozporządzenie ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie wzoru oraz trybu wydawania i zwrotu kart parkingowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 870 z późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 czerwca 2014 r. w sprawie rodzaju placówek uprawnionych do uzyskania karty parkingowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 818),
  • ustawa Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz.1071 z późn. zm.)

 

Przez Zespół rozpatrywane są wnioski o wydanie:

  • orzeczenia o niepełnosprawności dla osób, które nie ukończyły 16 roku życia,
  • o stopniu niepełnosprawności dla osób dla osób, które ukończyły 16 rok życia,
  • orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień dla osób posiadających ważne orzeczenia o inwalidztwie lub niezdolności do pracy, w tym do pracy w gospodarstwie rolnym,
  • legitymacje osób niepełnosprawnych,
  • karty parkingowej.

 

Wydawanie orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności

Zespól orzeka wyłącznie na wniosek osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego albo, za ich zgodą na wniosek ośrodka pomocy społecznej.

Do wniosku o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności należy dołączyć:

  • oryginał zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, pod którego opieką znajduje się osoba zainteresowana, wydane nie wcześniej niż 30 dni przed dniem złożenia wniosku,
  • dokumentację medyczną (karty informacyjne leczenia szpitalnego, wyniki badań diagnostycznych właściwych dla danego schorzenia np. opis RTG, USG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, spirometria, EEG itp., historię choroby z miejsc leczenia).
    (
    Dokumentację tę przedkłada się wyłącznie w kserokopiach potwierdzonych za zgodność z oryginałem lub z oryginałem do wglądu celem potwierdzenia takiej zgodności),
  • inne dokumenty mogące mieć wpływ na ustalenie stopnia niepełnosprawności (np. kserokopia orzeczenia wydanego przez inny organ.

 

Uwaga:

  1. Osoby ubiegające się o ponowne wydanie orzeczenia po upływie ważności dotychczasowego przedkładają dokumentację medyczną powstałą po dacie ostatniego orzeczenia.
  2. Zgodnie z 15 ust. 1 rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności w przypadku posiadania orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydanego na czas określony można wystąpić z wnioskiem o ponowne ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności, nie wcześniej niż 30 dni przed upływem ważności posiadanego orzeczenia.

 

Stopnie niepełnosprawności

Dla realizacji celów określonych ustawą ustalono trzy stopnie niepełnosprawności:

  1. Znaczny
    Do znacznego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy w warunkach pracy chronionej i wymagającą, w celu pełnienia ról społecznych, stałej lub długotrwałej opieki i pomocy innych osób w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji.
  2. Umiarkowany
    Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej lub wymagającą czasowej albo częściowej pomocy innych osób w celu pełnienia ról społecznych.
  3. Lekki
    Do lekkiego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę o naruszonej sprawności organizmu, powodującej w istotny sposób obniżenie zdolności do wykonywania pracy, w porównaniu do zdolności jakie wykazuje osoba o podobnych kwalifikacjach zawodowych z pełną sprawnością psychiczną i fizyczną, lub mająca ograniczenie w pełnieniu ról społecznych dające się kompensować przy pomocy wyposażenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze lub środki techniczne.

Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia zaliczane są do osób niepełnosprawnych, jeżeli mają naruszoną sprawność fizyczną lub psychiczną o przewidywanym okresie trwania powyżej 12 miesięcy, z powodu wady wrodzonej, długotrwałej choroby lub uszkodzenia organizmu, powodującą konieczność zapewnienia im całkowitej opieki lub pomocy w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych w sposób przewyższający wsparcie potrzebne osobie w danym wieku.

Orzeczenia poza ustaleniem niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności zawierają wskazania dotyczące w szczególności:?odpowiedniego zatrudnienia uwzględniającego psychofizyczne możliwości tej osoby:

  • szkolenia, w tym specjalistycznego;
  • zatrudnienia w zakładzie aktywności zawodowej;
  • uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej;
  • konieczności zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne ułatwiające funkcjonowanie tej osoby;
  • korzystania z systemu środowiskowego wsparcia w samodzielnej egzystencji, przez co rozumie się korzystanie z usług socjalnych, opiekuńczych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych świadczonych przez sieć instytucji pomocy społecznej, organizacje pozarządowe oraz inne placówki;
  • konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwości samodzielnej egzystencji;
  • konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji;
  • spełniania przez osobę niepełnosprawną przesłanek określonych w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), przy czym w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności spełnienie tych przesłanek może zostać stwierdzone jedynie w przypadku ustalenia przyczyny niepełnosprawności oznaczonej symbolem 05-R (upośledzenie narządu ruchu) lub 10-N (choroba neurologiczna);
  • inne.

 

Do wniosku o wydanie orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień należy dołączyć:

  • kserokopie potwierdzone za zgodność z oryginałem posiadanej przez osobę zainteresowaną dokumentacji medyczną lub z oryginałem do wglądu celem potwierdzenia takiej zgodności,
  • orzeczenie o inwalidztwie lub niezdolności do pracy,
  • inne posiadane dokumenty mogące mieć wpływ na ustalenie wskazań i uprawnień.

 

Postępowanie odwoławcze

Od orzeczenia Miejskiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łodzi przysługuje odwołanie do Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Łódzkim w terminie 14 dni od daty doręczenia ww. orzeczenia za pośrednictwem organu, który wydał orzeczenie.
Od orzeczenia Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Łódzkim przysługuje odwołanie do Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, za pośrednictwem organu, który wydał orzeczenie w terminie 30 dni od dnia doręczenia ww. orzeczenia.

 

Wystawianie legitymacji osoby niepełnosprawnej

Zespół wystawia legitymację osoby niepełnosprawnej wyłącznie na podstawie ważnego, prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Aby otrzymać legitymację należy złożyć:

  • wniosek o wydanie legitymacji,
  • kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności;
  • jedno aktualne zdjęcie o wymiarach 35 mm x 45 mm (w przypadku wniosku o legitymację dla osoby poniżej 16 roku życia nie wymaga się składania zdjęcia).

 

Wydawanie kart parkingowych

Informacje ogólne

Karta parkingowa wydawana jest wyłącznie:

1. osobie niepełnosprawnej na podstawie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień, zawierającego wskazanie w zakresie karty parkingowej, zaliczonej:

  • do znacznego stopnia niepełnosprawności i mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się,
  • do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się, przy czym stwierdzenie spełnienia przesłanek określnych w art. 8 ust.3a pkt 1 i 2ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r., poz.1137 z późn. zm.) może zostać stwierdzone wyłącznie w przypadku ustalenia przyczyny niepełnosprawności oznaczonej symbolem 04-O (choroby narządu wzroku), 05-R (upośledzenie narządu ruchu) lub 10-N (choroba neurologiczna),

2. osobie niepełnosprawnej, która nie ukończyła 16 roku życia mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się;

Karta parkingowa wydawana jest wyłącznie na czas określony. Karta parkingowa wydawana jest na okres ważności orzeczenia jednak nie dłużej niż na okres 5 lat.

Uwaga: Jeżeli orzeczenie uprawniające do karty parkingowej zostało wydane na czas nieokreślony (bezterminowo) albo na okres dłuższy niż 5 lat to i tak karta parkingowa zostanie wydana wyłącznie na okres 5 lat od dnia jej wydania.

 

Tryb wydawania karty parkingowej osobie niepełnosprawnej

Kartę parkingową wydaje się na wniosek osoby niepełnosprawnej. Wniosek składa się do przewodniczącego powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Osoba niepełnosprawna składa wniosek osobiście z wyjątkiem:

  1. osoby, która nie ukończyła 18. roku życia, za którą wniosek składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów;
  2. osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, za którą wniosek składa jeden z rodziców;
  3. osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.

Wniosek placówki składa osoba upoważniona do jej reprezentowania do przewodniczącego zespołu właściwego ze względu na siedzibę placówki.

Wniosek jest podpisywany przez wnioskodawcę w obecności przewodniczącego zespołu lub osoby przez niego upoważnionej.

Uwaga: W przypadku złożenia wniosku przez osoby, które nie ukończyły 18 roku życia oraz osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie lub częściowo, podpis składa odpowiednio jeden z rodziców, opiekun lub kurator.

Do wniosku osoby niepełnosprawnej dołącza się:

  1. jedną fotografię o wymiarach 35 mm x 45 mm, odzwierciedlającą aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiającą tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami;
  2. dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej;
  3. dowód uiszczenia opłaty ewidencyjnej.

Uwaga: W przypadku złożenia wniosku przez osoby które nie ukończyły 18 roku życia oraz osoby ubezwłasnowolnione całkowicie, składa się oświadczenie o posiadaniu prawa do sprawowania odpowiednio władzy rodzicielskiej, opieki lub kurateli.
Ważne: Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem, że fotografia taka jest zamieszczona w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby.
Składając wniosek przedstawia się do wglądu oryginał prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień wraz ze wskazaniem do karty parkingowej.
W przypadku spełnienia warunków do otrzymania karty parkingowej, przewodniczący zespołu w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku spełniającego wymogi formalne, informuje osobę niepełnosprawną lub placówkę o terminie i miejscu odbioru karty.

Tryb wydawania karty parkingowej dla placówek

Kartę parkingową wydaje się placówce zajmującej się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się. Kartę parkingową placówce wydaje się na okres 3 lat.

Wniosek placówki składa osoba upoważniona do jej reprezentowania do przewodniczącego zespołu właściwego ze względu na siedzibę placówki.

Do wniosku placówki dołącza się:

  1. dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej;
  2. dowód uiszczenia opłaty ewidencyjnej.

Składając wniosek wnioskodawca oświadcza o:

  1. posiadaniu upoważnienia do reprezentowania placówki;
  2. prowadzeniu przez placówkę działalności w zakresie opieki, rehabilitacji lub edukacji osób niepełnosprawnych mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się i uprawnieniu do uzyskania karty parkingowej.

Ważne: Składając wniosek przedstawia się do wglądu dowód rejestracyjny pojazdu placówki.

Mieszkańcy powiatów sieradzkiego i wieruszowskiegio opłatę za wydanie karty parkingowej w wysokości 21 zł wnoszą na rachunek bankowy:

Nazwa odbiorcy: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sieradzu

Adres odbiorcy: 98-200 Sieradz, Plac Wojewódzki 3

PKO BP S.A. ODDZIAŁ 1 W SIERADZU
76 1020 4564 0000 5402 0010 9694

tytuł przelewu: opłata za wydanie karty parkingowej

Dokumenty do pobrania: Dokumenty PZON Sieradz